در مواقعی که یک کریر داخل لوپ مونوریل دچار مشکلات فنی می‌شود، لازم است تا به طریقی از مسیر خارج و تعمیر گردد که این روش، ایستگاه تعمیراتی مونوریل kbk و EMS است. در ادامه با برخی از این مشکلات و ننحوه عملکرد ایستگاه تعمیرات مونوریل بیشتر آشنا خواهید شد.

مشکلات یک کریر (حامل) در لوپ سیستم مونوریل

سیستم های جابجایی مورد استفاده در خط تولید به انواع گوناگونی تقسیم میشوند که یکی از آنها انواع مونوریل kbk و مونوریل ems است. مونوریل ها وظیفه جابجایی بار در یک مسیر را دارند و برای بازگشت کریر یا حامل بار به نقطه اول، طوری طراحی میشوند که یک دور دوار تکرار شونده یا به اصطلاح "لوپ" را طی کنند و همواره در جریان باشند. لوپ یک مونوریل یک مسیر بسته است که کریر ها در آن در جریان و حرکت اند و میتواند شامل تعداد زیادی کریر (حامل) باشد.

TRAN 02 09 18 01 0815 EHB BMW Dingolfingen 105 559 1 1

کریر ها انواع مختلفی دارند که در مقاله " معرفی انواع کریر ( CARIER ) EMS-KBK  " به طور مفصل توضیح داده شده اند. در میان انواع مختلف این محصول، کریر های بازویی و کریر سیزر لیفت، بیشترین استفاده را در خطوط مونوریل تولید دارند . با توجه به پیچیدگی قطعات و جزئیات به کار رفته در سیستم این کریرها، گاهی ممکن است که یک کریر دچار یک عارضه فنی شود که به دلایل مختفی مانند ایراد در سیستم پنوماتیک، باز و بسته شدن و ... اتفاق می افتد. در این صورت کریر به تعمیر  و بررسی نیاز دارد که قائدتا متوقف سازی خط تولید برای بررسی مشکل یک کریر موضوعی منطقی نیست و گاهی باید برای تعمیر آنها، زمان قابل توجهی صرف شود.

در یک خط تولید، مونو ریل همواره در حال حرکت دادن حامل ها در بین ایستگاه های مختلف است و این فرایند به صورت منظم، در زمان بندی های دقیقی انجام می‌شود که برنامه ریزی فعالیت تولید در بخش های مختلف، با توجه به سرعت عملکرد سیستم صورت گرفته و معمولا بروز تاخیر و تغییر در فرایند یک بخش، بر عملکرد تمام سیستم و بخش های دیگر موثر خواهد بود. از طرفی مونوریل یک سیستم بسته است که کریرها در یک مسیر تکراری در آن حرکت میکنند و از طرفی امکان توقف خط برای تعمیر کریر با توجه به بروز بهم ریختگی در زمان بندی تولید ممکن نیست.

kbk7

ایستگاه تعمیراتی مونوریل چیست و چگونه عمل می‌کند؟

مهندسین و کارشناسان این حوزه، برای رفع این مشکل طراحی خود را تغییر داده و در بخشی از مونوریل، با افزودن قطعات و بخش هایی، یک خروجی برای هدایت کریر به بیرون مونوریل در نظر میگیرند که اصطلاحا به ایستگاه تعمیراتی مونوریل معروف است.

ایستگاه تعمیراتی یک شاخه ریل اضافه در یک بخش از سازه مونوریل است که در مواقع لازم، با تغییر خط مونوریل، امکان حرکت کریر به بیرون لوپ را فراهم میکند و دوباره جریان لوپ را به حالت قبل باز میگرداند. عملکرد این بخش بدین صورت است که ابتدا با قرار دادن یک تراک سوئیچ در مسیر مونوریل، مسیر ریل و جهت حرکت کریر در بخشی از سیستم تغییر میکند. تراک سوئیچ kbk و تراک سوئیچ ems  قطعاتی هستند که به صورت دستی یا برقی، برشی از ریل اصلی را با ورودی ریلی با مسیر متفاوت جابجا میکنند و بالعکس. پس از اعمال تغییر خط توسط تراک سوئیچ در زمان مناسب، کریر نیازمند به تعمیر یا بررسی از مسیر اصلی خارج میشود و به سمت ریل فرعی حرکت میکند. سپس تراک سوئیچ عمل عکس خود را انجام داده و مونوریل مسیر اصلی خود را باز خواهد یافت.

پس از تعمیر کریر، با انجام معکوس عملیات خروج، میتوان آن را مطابق با برنامه‌ی مونوریل، دوباره در محل قبلی خود قرار داد و از آن استفاده کرد.

DSC00985 Final

طراحی و تولید مونوریل دارای این قابلیت( ایستگاه تعمیراتی مونوریل) نیازمند طراحی و اجرای اصولی تراک سوئیچ دارد و برنامه ریزی استاندارد کل سیستم مونوریل هم، بسیار اهمیت دارد. لذا شرکت مهندسی روهین تراش با بهره برداری از بروز ترین تکنولوژی و علوم مهندسی مورد استفاده در جهان ، اقدام به طراحی و اجرای پروژه های بزرگ و کوچک سیستم های جابجایی در جهان نموده است که در تراز کیفی استاندارد کشور های پیشرفته قرار دارد.

برای مشاوره تخصصی با کارشناسان شرکت روهین تراش همواره میتوانید از طریق شماره تلفن های موجود در بخش تماس با ما ارتباط برقرار فرمایید.